Vilt-frågor i Almedalen 2016

Under årets Almedalsvecka i Visby, diskuterades viltets värde vid ett seminarium under rubriken ”Hur ska alla kunna uppleva viltets värden”. Arrangör var Naturvårdsverket. Jordbruksverket bjöds in för att delta och representerades av Camilla Bender Larson, Landsbygdsutvecklingsenheten.

Naturvårdsverket tog 2015 fram en strategi för svensk viltförvaltning. Strategin syftar bland annat till att främja brukandet av vilt som resurs samt att se utvecklingspotential och möjligheter på viltområdet. Jordbruksverket har haft möjlighet att yttra sig kring strategin. Seminariet i Almedalen tog avstamp i denna strategi och man diskuterade bl a vilka utvecklingsområden som finns inom jakt, frilufts¬liv, mat, skogsbruk, hantverk och turism?

En av frågorna som diskuterades var ”Går det att värdera vad viltmaten betyder för Sverige?”                                                                                                        Viltmat är en svensk profilprodukt med betydelse för kommunikationen av Sverigebilden. Utländska besökare lägger ca 38 miljarder* kronor per år på mat och dryck i Sverige och ca 8,2 miljoner* personer reser till Sverige årligen enbart för matens skull. Sverige har verkligen börjat ta position som en ny matdestination. Här spelar viltmaten en viktig roll, inte minst i kombination med naturupplevelser. Trenden säger att intresset ökar.

En av landets mest välrenommerade kockar, Håkan Thörnström i Göteborg, säger följande: ”God tillgång på viltkött i ett land visar att man jobbar med miljö och naturvård, vilket många andra länder i Europa inte kan visa prov på.” Han menar att det ger Sverige en hälsosam goodwill-effekt och så är det säkert. Håkan, liksom Johan Jureskog, en av Sveriges främsta kött-kockar från Stockholm, bekräftar att efterfrågan finns. Vilt är hett just nu. Viltprodukter är dessutom klimatsmarta och ekologiska och vi ser en ökad hälsotrend, även utanför Sveriges gränser. Men, hur lätt är det för konsumenter och utländska intressenter att hitta svenska viltprodukter? Livsmedelsverket har förfrågan på viltprodukter från Hong Kong och Taiwan men man hittar inte viltanläggningar som säger sig vilja exportera eller ha volymer att sälja.

Mufflon är en vild fårart som antingen hålls i hägn eller lever fritt på västkusten och i Sörmland.

Mufflon är en vild fårart som antingen hålls i hägn eller lever fritt på västkusten och i Sörmland.

 

 

 

 

 

 

Naturvårdsverkets viltstrategi säger: ”Viltförvaltningen ska vara adaptiv. Den ska vara lärande, utvecklas och anpassas till förändringar som sker i naturen och i samhället.” Vi ser nu nya trender som talar för en önskan om mer vilt på tallriken och som kräver anpassning. Men, vi har ett jobb att göra på hemmaplan först. Idag exporterar vi betydligt mindre volym viltprodukter än vad som importeras. En ökad export av vilt har inte stor betydelse volymmässigt i jämförelse med andra exportvaror men det representerar ett betydelsefullt svenskt profilvärde.

Ökad efterfrågan skapar möjligheter men vi kan omöjligt gå ut och marknadsföra Sverige som ett land med god tillgång på vilt innan vi har säkrat upp tillgängliga volymer. Det krävs insatser som skapar incitament för att öka tillgängligheten, exempelvis av förädlade produkter.

Vilket område vill Jordbruksverket satsa på att utveckla och hur?
Jordbruksverket är regeringens expert- och förvaltningsmyndighet för bl a landsbygdsutveckling. Vi ska se till att det skapas arbetstillfällen och tillväxt på den svenska landsbygden, exempelvis genom regeringsuppdrag kring mat. Vi arbetar just nu med ett viltmats-uppdrag inom Landsbygdsprogrammet där vi ska utlysa totalt 6 mkr för olika projekt och ett annat som benämns ”Måltidsexport” där satsningar inom turismnäringen som främjar vilt kan komma till stånd.

Vi ser gärna att det skapas samarbetsformer för att uppnå uppsatta mål och visioner kring dessa områden. Den Nationella Handlingsplanen för 2017 håller just nu på att uppdateras. Här finns goda möjligheter att utse referensgrupper för de olika uppdragen, som inkluderar myndigheter och organisationer med intresse av vilt. Då kan vi med gemensamma krafter arbeta för att tillgängliggöra viltmaten med bibehållen balans mellan brukande och bevarande. Från SKOTT till GOTT på borden.

Här kan du se en film från seminariet https://www.youtube.com/watch?v=lpFpjBtCbsQ

Camilla Bender Larsson

Camilla Bender Larsson

Camilla Bender Larson, Jordbruksverket
*Uppgift från VisitSweden

 

Annonser

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Gästbloggare, Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s