Vad smakar Sverige – i dag och i morgon?

Foto_EB_250dpi

Elisabet Bjelke
Foto: Johan Lindberg

I dag gästbloggar Elisabet Bjelke om utveckling av svensk matkultur. Elisabet är projektledare och kommunikatör för Smaka Sverige,  Jordbruksverkets kunskapsbank för mat och dryck.

Vilka unika produkter finns där du bor och verkar och hur bidrar de till den regionala identiteten? Ett av syftena med kunskapsbanken Smaka Sverige är att skapa dialog och nätverkande mellan branschaktörer.

Vad betyder smaken för oss när vi väljer mat och dryck? Och vad betyder kopplingen mellan smak och plats för måltidsupplevelsen? Det är frågor som har diskuterats allt mer de senaste åren. Där smaker och platser förstärker varandra till en helhetsupplevelse finns utvecklingspotential för både livsmedelsproduktionen, förädlingen, den regionala utvecklingen och besöksnäringen. I och med kartläggningen av våra regionspecifika produkter har vi tagit ytterligare ett steg på väg på kunskapsresan om vårt regionala matarv. Ytterligare ett steg på vägen att lyfta unikitet och variationsrikedom.

SKALDJUR-14

Foto: Pontus Lundahl / Jordbruksverket

Vänerlöjrom och havskräfta produkter med exportpotential
Jordbruksverket har på regeringens uppdrag gjort en första kartläggning av våra regionspecifika produkter för att hitta fler med potential för ursprungsskydd. Ett antal produkter har valts ut som har exportpotential samt bedöms ha värde för besöksnäringen.  Vänerlöjrom, havskräfta från Bohuslän, småländsk ostkaka och östgötsk vit saltgurka är några exempel. Det här är en unik satsning för att skapa ökad kunskap om vårt matarv och våra mattraditioner. Arbetet fortsätter 2015-2018 med ett regeringsuppdrag att utveckla kunskap om traditionell småskalig matkultur tillsammans med bland andra Institutet för språk och folkminnen, Riksantikvarieämbetet och Sametinget.

Attityder en del av måltidsupplevelsen
Med nyfikenhet på nya matkulturer och smaker fortsätter matarvet att utvecklas. Tidigare upplevelser och måltidssituationen i sig bidrar till hur smakupplevelsen blir. Våra attityder till matarvet blir också en del av måltidsupplevelsen. Det spelar roll om vi är stolta över det vi har och sprider kunskap vidare genom berättelser till andra. Det skapar också förutsättningar för att se potentialen till innovationer och byggande av varumärken i matens värdekedja.

Bidra och följ arbetet på Smaka Sverige
Vi är många aktörer som bidrar till att bygga varumärket av Sveriges mat, dryck och måltider och utvecklingen av våra svenska smaker fortsätter. Bidra gärna med fler kontakter och ny kunskap och följ arbetet på smakasverige.jordbruksverket.se.

Annonser

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Forskning och kunskap, Gästbloggare, Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s