Landsbygd i medieskugga i SVT Agenda på söndag

Rapporten Landsbygd i medieskugga har rönt stort intresse och skapar nu debatt. Jag har gjort ett flertal radiointervjuer och tidningarna har skrivit reportage. På söndag är det dags för SVT att ta sig an frågan i Programmet Agenda. Både jag och författaren Gunnar Nygren är intervjuade. Ska bli spännande att höra debatten.

Vi har bett forskare titta på hur lokaljournalistiken, med särskilt fokus på landsbygden, har utvecklats de senaste tio åren. Rapporten visar att det pågår en kraftig omstrukturering av medielandskapet, och denna är starkast på landsbygden. En av de första frågorna som journalisterna undrar över är varför Jordbruksverket har beställt denna forskningsrapport. Svaret är enkelt. Vi arbetar för en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar landsbygdsutveckling. För att kunna göra det på ett bra sätt behöver vi goda kunskaper om faktorer som påverkar denna utveckling. Vårt intresse ligger inte i att få en allmän kunskap om mediernas utveckling. Utan just vad konsekvenserna blir för landsbygden.

Lokaljournalistiken fyller flera viktiga funktioner som kopplar till social hållbarhet och demokrati. Författarna Nygren och Althén menar att det finns starka kopplingar mellan lokala medier, lokal identitet och lokal demokrati. De som tar del av lokala medier är också mer intresserade av att engagera sig i den lokala utvecklingen och i den lokala politiken. För lokala makthavare intar medierna en övervaknings och granskningsmakt. De blir granskade, och måste förhålla sig till det. Medierna är också informationsbärare. Både ur ett journalistiskt perspektiv men även genom att vara en plattform för debatt och dialog.

Rapporten visar att det på många håll i Sverige idag inte finns en lokal bevakning som uppfyller dessa funktioner. Papperstidningen är om inte död så i alla fall något vissnad. Det går inte längre att upprätthålla den som kanal och verktyg för lokaldemokrati genom prenumerationsavgifter. Men, kan inte sociala medier då vara det som kommer istället? Twitter, facebook och instagram är väl perfekta för omvärldsspaning? Problemet är att det är kanaler, inte journalistik. Det är dessutom riktade kanaler. Vi väljer vilka vi vill följa och selekterar därmed också vilken information vi får i vårt flöde. Sociala medier fyller flera viktiga funktioner, men inte samma som lokaljournalistiken.

Och vad gör nu Jordbruksverket? Frågan som avslutar varje intervju. Då är jag tydlig med att de problem som beskrivs inte främst är våra att lösa. Men självklart bör vi fundera över vår roll i att se och förmedla kunskap kring hela Sverige. Rapporten ger oss  dock ytterligare en viktig pusselbit kring vad som påverkar möjligheterna till en hållbar landsbygdsutveckling. Vi tror att många andra också kan ha nytta av innehållet i rapporten. Något som vi gör är därför att kommunicera resultaten med vår omvärld. Till exempel via radio, artiklar och denna blogg. Och på Söndag också på SVT.

Läs mer okunskapen om sverige ökar när medilandskapet ändras

 

 

 

Annonser

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s