Låt din affärsidé gro på landet!

I helgen är det mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö. Inför denna har jag ställt några frågor till min kollega Magnus Nordgren. Magnus har arbetat i Jordbruksverkets monter på mässan tidigare år och dessutom arbetat med främjande av företagsutveckling under lång tid. Så, jag är nyfiken på om Magnus har några bra stalltips till den som går i företagartankar. Nedan följer några frågor från mig och svar av Magnus.

DSC_0283Vilka är dina bästa tips till entreprenörer på landsbygden?

-Två viktiga tips handlar om företagets affärsidé och olika nätverk. Ta fram en affärsidé som speglar närheten till naturen och de positiva värdeord som landsbygden står för. Var noga med att hela verksamheten ska genomsyras av dessa värderingar och därigenom skapa ett starkt varumärke. På landsbygden och i mindre orter finns ofta väl utvecklade nätverk bland företagare och inom föreningsverksamhet. Det är en styrka som är viktig att ta vara på. Det kan handla om att företagare gör affärer med varandra, kompletterar varandra i utbudet gentemot sina kunder och samarbetar i gemensamma projekt.

Finns det några särskilda utmaningar kring företagande på landsbygden?

– Ja, det gör det. Det jag i första hand vill peka på är tillgången till en väl fungerande infrastruktur och bredband. Normalt sett är tillgång till bredband en grundförutsättning för att kunna driva ett företag effektivt och vara en del av en större marknad. Det sker en utbyggnad av fiber runt om i landet och även teknikutveckling som förbättrar möjligheterna. Men detta är en fråga som måste finnas med i planeringen. En annan fråga att tänka på är tillgången till kommersiell och offentlig service. Hur påverkar det möjligheten att rekrytera personal? Den sista frågan kompenseras många gånger av att på mindre orter finns en stabil och lojal arbetskraft.

På landsbygden kan ju aldrig närmarknaden bli lika självklar som i staden. Hur ska man förhålla sig till det?

– Ibland brukar vi tala om att jobba i staden från landet. Det gäller att utnyttja tekniken och de förutsättningar som finns på orten. Det är viktigt att tänka på att man som företagare inte behöver bo i sina kunders marknad. Mitt tips är att välja de kunder som ger bäst lönsamhet.

Vad kommer du att ha för budskap på mässan Eget Företag?

– Det är tre budskap. ”Vilken är din affärsidé? – Låt den gro på landet!”. Här lyfter vi landsbygdens möjligheter och konkurrensfördelar. Sedan pekar vi på vad man som företagare ska tänka på för att lyckas med affärsidén om internationell handel med jordbruks- och livsmedelsråvaror. Och som tredje budskap berättar vi om olika typer av stöd och ersättningar som Jordbruksverket arbetar med för att stärka landsbygden.

Har du tänkt åka på mässan? Passa på att besöka Magnus i Jordbruksverkets monter så kan du diskutera dina frågor direkt med honom.

Annonser

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i jobb, Möjligheter och hinder. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Låt din affärsidé gro på landet!

  1. Ping: Samverkan med likasinnade viktigare än med näraliggande | Se landet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s