Gastronomiska regioner skapar förutsättningar för produktion

Förra veckan hölls årets Matlandetkonferens i Visby. Läs här ett inlägg från Anna bild (2)Hegethorn som var där.

Sverige- det nya matlandet är visionen om att skapa fler jobb genom framförallt satsningar på mat- och livsmedelsproduktion i kombination med turism. De senaste åren har det pratats mycket om hur Sverige bättre kan utveckla och ta tillvara regionala specialiteter och särdrag. Och hur vi kan utveckla svenska gastronomiska regioner.

Årets matlandethuvudstad är Visby och många skulle säga att Gotland redan är en gastronomisk region som resultat av intensivt och samordnat arbete för utveckling av regional mat tillsammans med de unika natur- och kulturgivna förutsättningarna ön bjuder. Förra veckan samlades stora delar av matsverige till den stora Matlandetkonferensen och Gotland visade upp sin allra bästa sida. Temat som diskuterades på mötet var just gastronomiska regioner. På frågan om vilka som är de viktigaste komponenterna är för att skapa gastronomiska regioner kom behovet av att skapa en gemensam förståelse för vad det innebär att vara eller bli en gastronomisk region, fram. Några tyckte att det viktigaste var att identifiera det unika och autentiska runt en plats och arbeta med att öka medvetenheten hos lokalbefolkning kring detta unika.

Jordbruksverket har fått ett uppdrag av regeringen att utveckla gastronomiska regioner genom fyra deluppdrag:

  1. En kartläggning av svenska jordbruksprodukter och livsmedel som är lämpade att marknadsföra via EU:s kvalitetssystem för skyddade ursprungsbeteckningar och skyddade geografiska beteckningar.
  2. Att utveckla kunskaperna om gastronomiska egenskaper hos traditionella arter och sorter och tillgängligöra dessa för bransch och allmänhet.
  3. Att utarbeta en kunskapsöversikt över forskning med relevans för utvecklingen av svenska gastronomiska regioner.
  4. Att samordna och stödja relevant nationella och regionala utvecklingsarbeten och nätverk.

Satsningen ska öka kunskapsnivån om och lägga grund för fortsatt utvecklingsarbete.

De närmare 200 deltagarna på konferensen var aktiva i open spacesamtal vilka resulterade i mängder av klokheter kring och förslag på arbetssätt för utvecklingen av gastronomiska regioner. Inspelen från konferensen blir ett värdefullt underlag nu när Jordbruksverket sätter igång med regeringsuppdraget.

Ett avslutade ord från Richard Tellström på Matlandetkonferensen:
Mat är måltider, det vill säga relationer. För vore vi människor endast ute efter näringsinnehåll skulle vi koppla upp kroppen till påsar med näringslösningar.

Läs referat och se bilder från matlandetkonferensen på Gotland

http://matlandet.se/365/matlandetkonferensen-brottas-med-gastronomiska-regioner/

Anna Hegethorn

Jordbruksverket

Annonser

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Gästbloggare, Mat och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gastronomiska regioner skapar förutsättningar för produktion

  1. Ping: Bocuse we´re worth it! | Se landet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s