Närhet höjer värdet på offentlig service

Idag skriver jag i Dagens samhälle. Utgångspunkten är den minskning av service som vi ser på landsbygden i vår statistiksamling Allt om landet. Avstånd är en kvalitetsparameter som är viktig att värdera när vi utvecklar offentlig service.

Nu drar Kvalitetsmässan i Göteborg igång. Den stora mötesplatsen för offentlig sektor. Men vad är då kvalitet i offentlig sektor? I programmet hittar man breda ämnen som jämställdhet, ledarskap och demokrati. Men här ska även kvalitetsaspekter på vården, skolan, säkerheten och boendet stötas och blötas. För många medborgare idag, särskilt på landsbygden, är närhet en viktig kvalitetsaspekt på den offentliga servicen. Kanske till och med den faktor som mest avgör servicens värde. Jag ser inte programpunkten; Avstånd- en viktig kvalitetsparameter. Men hoppas att de diskussionerna kommer att föras.

Syftet med kvalitetsmässan är att diskutera åtgärder för högre kvalitet i offentlig verksamhet. Men hur ska hårt pressade kommuner ha råd att genomföra dessa förändringar för bättre skola, omsorg eller kulturutbud? Nedläggning av små enheter sker ofta med kvalitetsmotiv. Genom att samla resurserna hoppas man att verksamheten blir kostnadseffektivare så att man har råd med de tänkta utvecklingsinsatserna.  Mellan 2003 och 2011 försvann i genomsnitt en skola per landsbygdskommun. Antalet som har långt till skolan har ökat och även antalet förskolor minskar utanför stadsområdena. (från AOL)

De små enheterna ligger oftast där människor bor glest, på landsbygden. Men, i samma stund som kommunen minskar sina kostnader genom att lägga ned en enhet, ökar kostnaderna hos de som blev av med sin service. Avstånd innebär kostnader för dem som ska överbrygga det. I form av tid och i form av resor. Ibland är nog dessa kostnader för servicen så stora att man avstår från att nyttja den. Det spelar ingen roll hur hög kvaliteten är på vården om den inte är tillgänglig på ett rimligt vis.

Om kötiden till läkaren är 5 eller 20 minuter spelar mindre roll om jag ändå tvingas avsätta en dag för besöket. Ligger mammografin nära mitt boende kan jag kanske klara av ett sådant besök på en timme. Ligger det i en annan kommun än den jag bor eller arbetar i kan mammografiundersökningen handla om att ta ledigt en dag från jobbet. Det skulle inte förvåna om det finns en positiv korrelation mellan tillgänglighet och användning för en rad av dessa tjänster som det offentliga erbjuder.

Vi ser idag en rask strukturomvandling av servicesektorn, den offentliga och privata. Inte sällan motiverad utifrån att åstadkomma högre kvalitet. Strukturomvandlingen leder till ökade avstånd och därmed sämre tillgänglighet för en del av invånarna.  Att ha nära till förskolan höjer kvaliteten för de som nyttjar den. Denna dimension måste föras in i kvalitetsbegreppet. Så att vi i ivern att höja kvaliteten för majoriteten inte offrar kvaliteten för minoriteten.

Annonser

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Allt om landet, Möjligheter och hinder, Spaning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Närhet höjer värdet på offentlig service

  1. Ping: Vi behöver utveckla landsbygdens hållbara transportlösningar. | Se landet

  2. Ping: Landsbygdsbor och stadsbor är lika nöjda med kulturen | Se landet

  3. Ping: Nyföretagande beror av närhet till banken | Se landet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s