De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd

De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd, de rika örtesängar och lundens gröna träd…

 En vänlig grönskas rika dräkt har smyckat dal och ängar, Nu smeker vindens ljumma fläkt de rika örtesängar…

Strofer som många barn med högtidlig stämma har sjungit dessa dagar. Och som jag och andra föräldrar tårögt har lyssnat på. Och jag slås av hur knutna dessa älskade sommarsånger är till lantbruk och landsbygd. Jag funderar där på skolavslutningen, hur många av alla dessa Sveriges barn som egentligen vet vad de sjunger om. Hur många har en bild av en åker eller en äng framför sig. Och kan någon beskriva skillnaden. Hur många av dessa skönsjungande små liv har upplevt en blomsteräng?

Eller är det för dem bara vackra fraser utan innebörd. Ungefär som helgdagsrock åt far och söndagskjol åt mor. Eller Natten går tunga fjät runt gård och stuva. Obegripliga utantillfraser.

Medan jag funderar har vi kommit fram till sista sången, I denna ljuva sommartid.

Av rika löv är grenen full, och jorden täckt sin svarta mull med sköna gröna kläder,    De fagra blommors myckenhet…

Nu växer säd för skördens tid, och ung och gammal gläds därvid…

solvända

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Spaning, Vad är landsbygd? och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till De fagra blomsterängar och åkerns ädla säd

  1. Bertil skriver:

    Äganderätten har verkligen sats ur spel

    Är att du som fastighetsägare inte får förfoga över din mark utanför ianspråktagen tomtmark (kring bostadshus) mer än vilken allmänhet som helst.

    Du får samla kvistar, plocka bär, svamp och blommor men inte mer. Du får inte avlägsna buskar och träd, inte ta bort död ved.

    Eftersom det är en lantbruksfastighet får lantbruk inkl. skogsbruk bedrivas men det är också reglerat om än av andra myndigheter än kommunen.

    Staten har tagit över förfoganderätten med stöd av strandskyddslagstiftningens regler om allemansrätt och biologiskt skydd av strandområdet. Du äger men har i praktiken i stort sett förlorat din förfoganderätt.

    Du har behörighet men har förlorat dina befogenheter, liksom alla andra ägare till mark i strandskyddsområde.

    Sverige har en olustig tradition av att samhället vet bäst och att medborgarna ska omyndigförklaras..
    Ett exempel är tvångssteriliseringarna under förra delen av nittonhundratalet.

    Ska vi ha enväldiga kommunekologer och Länsstyrelser som bestämmer utifrån icke deklarerade riktlinjer annat än att de biologiska förutsättningarna för växt och djurliv inte får ändras?

    • Se landet! skriver:

      Hej Bertil, jag noterar att du kommenterar samtliga mina inlägg med skrivningar för lättnader i strandskyddet. Och jag har hittills inte svarat. Anledningen är att hur långt man vill gå med att skydda stränder via strandskydd respektive dispens från sådana restriktioner ser jag som en politisk avvägning. En avvägning som sedan kommuner och länsstyrelse har att tolka.
      Jag håller dock med dig om att en av landsbygdens fördelar är att kunna erbjuda attraktiva boendemiljöer. Med eller utan sjöutsikt.
      Jag tycker om när det blir kommentarer och debatt kring landsbygdsfrågor. Men tyvärr tror jag inte att du får den debatt du vill ha kring din fråga när blogginläggen inte handlar om strandskydd. Jag tror du får mer debatt och genomslag för ditt engagemang om du hittar inlägg som handlar om just strandskyddet 🙂

Kommentera

