Stadens motor behöver landsbygdens bränsle

Idag har jag en artikel på Brännpunkt i SvD.  Artikeln bygger på material från två rapporter.  En om hållbar samhällsutveckling som blev klar i december. Och En om arbete och liv på landsbygden från i somras.

Jag har tidigare tidigare aviserat om en rapport om exploatering av åkermark.

I fredags blev denna klar och finns att läsa här.

Vill man se hur det ser ut i sin egen kommun så kommer sådana tabeller här

Om Se landet!

Håkan Henrikson heter jag som är ansvarig utgivare för denna blogg. Jag är divisionsdirektör på Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning.
Det här inlägget postades i Uncategorized, Vad är landsbygd? och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Stadens motor behöver landsbygdens bränsle

  1. Jonas Lagander skriver:

    Hej.

    Visst vill vi se en levande landsbygd i Sverige. Problemet som jag ser det är skattesystemet som belastar arbete istället för ägande av naturresurser (där den främsta är Sveriges markyta). På landsbygden är markvärdena låga, medan de i städerna är höga. Genom att sänka skatter på arbete (t ex höja grundavdraget) och balansera detta med en markvärdesavgift skulle människor på landet få rejäla skattesänkningar som kompenserar deras högre levnadsomkostnader.

    Angående problematiken med bebyggda matjordar så kan detta lösas på samma sätt. När staten beskattar markvärde blir det nämligen olönsamt att spekulera på mark, speciellt i städer där marken är dyr, och därmed kommer det helt naturligt ske en ökad nybyggnation (inte minst på höjden) inne i städerna. Således kan viktig jordbruksmark skonas. Samtidigt blir våra städer mer resurseffektiva genom förtätning och incitamentet till nya fastighetsbubblor minskas.

    Vi har en hemsida om detta på adress http://www.landskatt.se. Se gärna vår grafiska presentation ”Ekonomiska cykler är markvärdescykler” som visar hur markvärdet påverkar ekonomin.

    • Se landet! skriver:

      Tack för tips. Spännande tankar.

      • Jonas Lagander skriver:

        Vi kommer att hålla en konferens om landskatt (markvärdesavgift) i Stockholm i början av maj. Vore jättetrevligt om du eller någon annan från Jordbruksverket ville delta då! Det kommer finnas internationella geoklassiska nationalekonomer, svenska föreläsare, journalister, partipolitiker och gräsrotsaktivister på plats. Föreläsningar, filmvisning, workshops och mingel. Exempel på länder där landskatt redan är implementerat kommer naturligtvis ges.

        Exakt information kommer snart upp snart på http://www.landskatt.se. Finns det någon e-postadress vi kan skicka formell inbjudan till?

      • Se landet! skriver:

        JAg vidarebefordrar din fråga till de som håller på med markfrågor så får de avgöra om det finns tid och möjlghet att delta. Tack för inbjudan.

  2. Lars E R Björck skriver:

    intressant artikel; tänkvärd och läsvärd, ja ! genom lokalekonomiska analyser och studier vad gäller social ekonomi kan jag konstatera att den mest lönsamma satsningen av offentliga medel kan lokaliseras till åtgärder inom mindre samhällen, generellt sett en förmering av lite drygt fem gånger pengarna !

    • Se landet! skriver:

      Vad bra, du förstod vad jag försökte få fram i artikeln. Just den delen har jag förstått varit otydlig, med tanke på kommentarerna till artikeln.

      • Lars E R Björck skriver:

        tack för svar, uppskattas mycket ! jag har inte hunnit läsa kommentarerna men ska så göra – intressant och tacksamt att vi fått en landsbygdsstrateg till Jönköping – minns jag rätt om Du talat om behovet av forskning vad gäller just landsbygdsutveckling ? Bengt Johannisson o Ulla Herlitz har väl något bidragit men krävs mera; Karl Erik Nilsson, numera fotboll men tidigare Hela Sverige ska leva föreslog så redan i sin egenskap av landsbygdskommittens ordförande ; så prioriterat att detta fick en egen delrapport jag hade mycket kontakt med Karl Erik och bidrog något till den inriktningen … jag intresserar mig särskilt för varför vissa bygder utvecklas medan andra tvinar bort; lika hur vissa byalag frodas och utvecklar bygden, återigen hur andra, på sin höjd, reser och dansar ut en julgran … vänligen lasse b

      • Se landet! skriver:

        Ja, jag har efterfrågat forskning generellt. Framförallt kanske att få in mer landsbygdsperspektiv i olika fosrskningsfält snarare än mer specifik ”landsbygdsforskning”. Det jag efterlyser i artikeln är studier kring var de samlade offentliga medlen hamnar och vad de driver. Exempelvis våra landstingspengar, var skapar de arbetstillfällen och service, framförallt? Ett konkret exempel från gårdagen är en nyhet i mitt län om en ny varmvattenbassäng anläggning som landstinget Kronoberg uppför i Växjö. Framförallt bra för dem som bor där, av mindre nytta för övriga. I min kommun, Alvesta försöker politikerna få till en varmvattenbassäng med kommunala skattemedel. OCh den kommer förstås att hamna i tätorten Alvesta, med mindre nytta för de som bor sex mil bort. Samtidigt bidrar vi alla till denna gemensamma välfärd.

  3. lassebj skriver:

    eftersomjag bl a sysslat med lokalekonomiska analyser vet jag att ”Hult socken” (hoppas verkligen att sockenbegreppet inte försvinner !) subventionerat Eksjö stad med 5-7 miljoner årligen … och detta årligen alltsedan kommunsammanslagningen tidigt 1970-tal , detta räknat i dagens penningvärde !

    trevligt att ses , säkert känner Du till Hela Sverige ska leva, kanske t o m länsbygderådet i Jönköpings län (lbr sinns i alla län) och vi (numera är jag bara suppleant men …) skulle se det intressant om Du skulle ha tid och intresse med ett sammanträffande, erfarenhetsutbyte – och vad vi kan göra tillsammans , helt klart är att vi har samma mål och syfte ! vänligen lasse b

Kommentera

